با انواع شبکه کامپیوتری و ویژگی های هرکدام آشنا شوید

۱۲ فروردین ۹۸
شبکه سازه ی فرین اطلاعات عمومی

انواع شبکه کامپیوتری از منظرهای مختلف مانند توپولوژی شبکه های کامپیوتری ،گستردگی و … قابل دسته‌بندی هستند. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع شبکه های کامپیوتری از نظر گستردگی بپردازیم.

قبل از آنکه به معرفی انواع شبکه کامپیوتری بپردازیم، لازم به ذکر است که شما می‌توانید از طریق خدمات و پشتیبانی شبکه رایان پشتیبان، از مزایای بهترین طراحی شبکه با قیمتی مقرون به صرفه در مجموعه خود بهره‌مند شوید. در صورتی که در خصوص نصب و راه‌اندازی شبکه سؤالی دارید، می‌توانید از طریق شماره ۰۲۱-۲۲۳۴۰۴۷۶ با ما در تماس باشید.

معرفی انواع شبکه کامپیوتری از نظر گستردگی و اندازه

به طور کلی هدف از اجرای شبکه های کامپیوتری ، فراهم نمودن بستری جهت برقراری ارتباط بین کامپیوترهای مختلف به منظور به اشتراک‌گذاری انواع داده است.

اما بسته به مقیاس مجموعه و نیاز آن، می‌توان یکی از انواع شبکه کامپیوتری را برای یک مجموعه طراحی و راه‌اندازی کرد. به همین خاطر، انواع شبکه های کامپیوتری از نظر گستردگی را می‌توان در ۴ دسته، به صورت زیر قرار داد:

شبکه محلی یا LAN

Local Area Network یا شبکه محلی، به مجموعه‌ای از کامپیوترها گفته می‌شود که در یک منطقه کوچک، مانند یک ساختمان یا دفتر به هم متصل شده و با یکدیگر در ارتباط هستند. طراحی شبکه محلی و اجرای آن نیاز به زمان و هزینه زیادی ندارد. چرا که برای اتصال کامپیوترهای مختلف به یکدیگر، می‌توان از تجهیزات ارزان قیمتی مانند هاب ها ، آداپتورهای شبکه و کابل‌های اترنت استفاده کرد.  بنابراین، استفاده از شبکه محلی یا LAN به مجموعه‌هایی توصیه می‌شود که قصد دارند با هزینه‌ای کم در یک مقیاس نسبتاً کوچک، داده‌ها را با امنیت و سرعت بالا در بخش‌های مختلف به اشتراک گذارند.

انواع شبکه کامپیوتری

شبکه محلی شخصی یا PAN

Personal Area Network یا شبکه محلی شخصی به شبکه‌ای گفته می‌شود که تنها یک فرد در حال استفاده از آن بوده و تا شعاع تقریباً ۱۰ متری قابل استفاده است.

بیشتر بخوانید
انواع خدمات شبکه

دستگاه‌هایی که در این شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند، همان دستگاه‌هایی هستند که هر روزه با آن‌ها در ارتباط هستیم. مانند لپ‌تاپ، تلفن همراه، Xbox و …

شبکه محلی شخصی که خود یکی از انواع شبکه کامپیوتری است به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:

شبکه شخصی بی سیم

شبکه شخصی بی سیم با استفاده از فناوری‌های بی سیم مانند WiFi ، بلوتوث توسعه یافته و برد کمی هم دارند.

شبکه شخصی سیمی

شبکه شخصی سیمی با استفاده از USB ایجاد می‌شود.

نمونه‌هایی از شبکه محلی شخصی

شبکه محلی Body

شبکه محلی Body به شبکه‌ای گفته می‌شود که همراه یا شخص در حال حرکت است. به عنوان مثال تلفن همراهی که به یک شبکه متصل شده است و صاحبش از آن برای به اشتراک‌گذاری داده به دیگران استفاده می‌کند.

شبکه آفلاین

شبکه آفلاین یا شبکه خانگی به شبکه‌ای گفته می‌شود که در یک خانه از طریق اتصال وسایلی نظیر چاپگر ، رایانه و تلویزیون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع شبکه کامپیوتری

شبکه شهری یا MAN

Metropolitan Area Network یا شبکه شهری، همان‌طور که از نامش مشخص است، برای برقراری چندین شبکه LAN در مقیاس بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین خاطر سازمان‌های دولتی از شبکه MAN برای ارتباط با شهروندان و صنایع خصوصی استفاده می‌کنند. پروتکل‌های پرکاربرد در این نوع شبکه کامپیوتری عبارت هستند از: MAN RS-232 ، Frame Relay ، ATM ، ISDN ، OC-3 ، ADSL.

موارد استفاده از شبکه شهری یا MAN

  • MAN در ارتباطات بین بانک‌ها در یک شهر استفاده می‌شود.
  • استفاده در سیستم رزرواسیون هواپیمایی
  • استفاده در دانشگاه‌هایی که در شهر هستند.
انواع شبکه های کامپیوتری

شبکه گسترده یا WAN

Wide Area Network یا شبکه گسترده یکی دیگر از انواع شبکه کامپیوتری است که در مناطق جغرافیایی مانند کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این شبکه با استفاده از گستردگی وسیعی که دارد، برای برقراری ارتباط از روش‌هایی مانند کابل فیبر نوری یا پیوندهای ماهواره‌ای استفاده می‌شود.

اینترنت نمونه‌ای از بزرگ‌ترین WAN در جهان است.

نمونه‌هایی از شبکه گسترده

  • پهن باند تلفن همراه؛ شبکه ۴G که به طور گسترده در سراسر یک منطقه یا کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • شبکه خصوصی؛ یک بانک که شبکه خصوصی را از طریق اتصال ۴۴ دفتر به هم فراهم می‌کند.
بیشتر بخوانید
رک شبکه چیست : معرفی انواع رک و کاربرد هریک

مزایای استفاده از شبکه گسترده

  • استفاده از شبکه گسترده WAN به مجموعه‌هایی توصیه می‌شود که در چند شهر شعبه داشته و قصد برقراری ارتباطی کم‌هزینه با امنیت بالا را دارند.
  • در این نوع از شبکه داده‌ها به صورت متمرکز ذخیره شده و نیازی به خرید سرورهای ایمیل یا پشتیبانی نیست.
  • به دلیل طراحی منحصربه‌فردی که برای طراحی شبکه گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، تمامی نرم‌افزارهای فعال در شبکه همواره به روز هستند.
  • برای برقراری ارتباط سریع با سایر بخش‌ها می‌تواند از ابزارهای مختلفی مانند اسکایپ، فیسبوک و واتس آپ استفاده کرد.
  • اشتراک‌گذاری داده‌های موجود در هارد دیسک و فایل‌های نرم‌افزاری را به راحتی می‌توان به اشتراک گذاشت.
  • با توجه به پهنای بالای این شبکه، سرعت انتقال داده نسبت به سایر انواع شبکه های کامپیوتری بسیار بیشتر است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به معرفی انواع شبکه کامپیوتری از نظر گستردگی و اندازه پرداختیم. اینکه کدام یک از انواع شبکه های کامپیوتری گفته شده برای شما مناسب هستند، به نیاز مجموعه بستگی دارد. به همین دلیل، در صورتی که در خصوص اجرای شبکه مورد نظرتان سؤال یا ابهامی دارید، می‌توانید از طریق لینک زیر با ما در تماس باشید.